Od lokální akce ke globálním právům: Náš eTwinning projekt vstupuje do druhé fáze
S radostí oznamujeme významný pokrok v našem mezinárodním eTwinning projektu "Aktivní občanství," do kterého se zapojili studenti 1.A Gymnázia Bohumila Hrabala spolu s partnerskými školami v Polsku, Řecku, Turecku a Libanonu.
Úspěch v První Fázi: "We – the citizens"
První fáze projektu se úspěšně zaměřila na prozkoumání aktivního občanství přímo v naší komunitě. Naši studenti dokončili „Občanský Audit“, který se soustředil na skutečnou lokální událost: plánované snížení jedné třídy v osmiletém programu. Studenti pracovali ve čtyřech týmech.
- Digitální diář: Studentky první skupiny zmapovaly všechny události v digitálním diáři dokumentující obhajobu, protesty a argumenty týkající se změny vzdělávacích programů. Součástí byla i analýza odpovědí na dotazník, který byl rozeslán všem studujícím i vyučujícím.
- Prezentace petice: studenti druhého týmu shrnuli petiční dokumenty a vysvětlili její kroky ve strukturovaném Canva dokumentu.
- Legislativa: studenti třetího týmu zanalyzovali českou, evropskou a globální legislativu. Sepsali zákony, které garantují studentům jejich práva.
- Bill of Rights: studenti čtvrtého týmu vytvořili seznam práv studentů, které se týkají informovanosti o zásadních změnách ve škole.
Výsledek této fáze dokazuje, že naši studenti nejsou jen pasivní pozorovatelé politiky, ale aktivní účastníci připravení obhajovat svou školu a komunitu.
Druhá Fáze: Univerzální Listina Studentských Práv
Nyní zahajujeme druhou fázi: tvorbu Univerzální Listiny Studentských Práv. Vzhledem k současným globálním výzvám – včetně regionálních konfliktů, hybridních válek a mediálních dezinformací – je klíčové, aby si studenti definovali svá vlastní základní práva.Studenti ze všech čtyř zemí budou rozděleni do smíšených mezinárodních týmů, aby navrhli základní dokument, který stanoví nezcizitelná práva každého studenta v moderním světě.
Práce bude zaměřena na čtyři zásadní pilíře:
- Právo na bezpečí (fyzické, emocionální a digitální).
- Právo na pravdu a mediální gramotnost (orientace v dezinformacích).
- Právo na kvalitní vzdělávání (relevantní pro výzvy 21. století).
- Právo na občanský hlas (ovlivňování rozhodnutí, která se jich týkají).
Tato fáze je silným cvičením v globálním vyjednávání a diplomacii. Konečným výstupem bude jednotná Univerzální Listina Studentských Práv – kolektivní prohlášení mládeže ze čtyř různých národů, jehož cílem je inspirovat změny v Evropě i mimo ni.
Děkuji studentům z 1.A za nesmírně kvalitní práci. I když to na začátku nevypadalo, nakonec jsme všechny čtyři části první lokální fáze zvládli naprosto skvěle. Dostali jsme uznání od mezinárodních kolegů učitelů ale také od početné skupiny polských studentů. Ti se vydali cestou dobrovolnictví a vyzkoušeli si vyučovat angličtinu seniory. Zažili si reálnou práci učitele, frustraci, otázky na tělo, tvrdé požadavky a dokončení kurzu. Naučili se spoustu nových dovedností 21. století stejně jako čeští studenti z 1.A – pracovat v týmu, být kreativní, přežít frustraci, dokončit úkol, prodloužit termín tak, aby ten druhý byl již splněn, použít AI jako asistentku, která zkrátí text, přeloží a možná dá inspiraci k dalším úkonům. Prezentovat před ostatními týmy, a to i několikrát, dokud se to nepovede😊 A to nejzábavnější? Naučili jsme se používat WEB TOOLS 2.0.
Monika Benešová


