Mgr. Lubomír Košťál, Ph.D.

Mgr. Lubomír Košťál, Ph.D.

Mgr. Lubomír Košťál, Ph.D., expert v oboru početních neurověd, fyzik, matematik, statistik, vedoucí Oddělení Početních neurověd Fyziologického ústavu AV ČR, v. v. i., laureát prestižní ceny Otto Wichterleho, maturoval na nymburském gymnáziu v roce 1997.

Na naší škole studoval v prvním ročníku obnoveného sedmiletého gymnázia, maturoval v septimě B. Pokračoval na Matematicko-fyzikální fakultě UK v Praze v oboru fyzika. Ve své vědecké práci se zaměřuje na zkoumání principů neuronálního kódování a teorie informace, tedy jakým způsobem nervová soustava organismů pracuje s informacemi. Jde o mezioborou problematiku, stojící na pomezí biologie, fyziologie (neurovědy), fyziky, informatiky a matematiky.

Dr. Košťál byl klíčovým členem vědeckého týmu složeného z vědců Fyziologického ústavu Akademie věd a vědců francouzského Institut National de la Recherche Agronomique (INRA), který se zaměřil na výzkum kódování čichové informace v čichových neuronech severoamerického motýla Antheraea polyphemus, pro kterého je právě čich vůbec nejdůležitějším smyslem. Hypotéza efektivního kódování pak byla potvrzena právě na příkladu tohoto živočicha. Na Fyziologickém ústavu AV ČR dr. Košťál spolupracuje především s francouzskými, japonskými a italskými institucemi.

Za svou vědeckou činnost byl oceněn prémií Otto Wichterleho, kterou převzal z rukou předsedy Akademie věd prof. Jiřího Drahoše 13. června 2012. Je hlavním řešitelem vědeckých projektů podporovaných národními i zahraničními granty a organizátorem mezinárodních konferencí v Praze. Například šlo o projekt Information beyond Shannon financovaný Evropským úřadem pro letecký a kosmický výzkum a vývoj, nebo konferenci Neural Coding 2012 podporovanou americkým Úřadem pro námořní výzkum.

Lubomír Košťál se zúčastnil kontinuálních studií a pracovních pobytů v zahraničních vědeckých centrech, např. v laboratoři Dr. Jean-Pierre Rosparse (INRA, Versailles, Francie), kde v roce 2005 získal stipendium Marie-Curie, a během let 2005-2009 byl členem výzkumných týmů v projektech Barrande a ECO-NET. Publikuje v zahraničních prestižních vědeckých časpisech, např. PLOS Computational Biology, European Journal of Neuroscience, Information Sciences nebo Biological Cybernetics. Je zván jako řečník na přednášky na zahraničních institucích a mezinárodních konferencích, např. na Bio-Inspire Information Theory (Banff International Research Station, Kanada), RIKEN (Tokio, Japonsko) či na Kodaňské univerzitě (Dánsko).

Mezi jeho záliby patří hudba a výtvarné umění, kterému se věnuje aktivně.

Zdroj:

Lubomir Kostal. Fyziologický ústav Akademie věd ČR, v. v. i. [online]. [cit. 2021-8-23]. Dostupné z: https://www.biomed.cas.cz/~kostal/

Aktuální informace

13.09.2022

úterý 4/10 od 17:00 hod:

1PA - č. 7 - přízemí vlevo
1PB - č. 2 - přízemí vlevo
1A - č. 6 - přízemí vlevo

Významní absolventi

Absolvovala v roce 1946.

Již ve škole projevovala sklon k výtvarnému umění a pracovala pod vedením tehdejšího profesora gymnázia akad. mal. Quido Lexy.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 9 %
John Schaar 39 %
Napoleon Hill 19 %
Celkový počet hlasů: 237
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Josef Augusta

17. březen 1903

Narodil se Josef Augusta (†4. 2. 1968), český paleontolog. Spolu se Z. Burianem vytvořil paleontologické rekonstrukce velice populární v ČSR i zahraničí.

Nejčtenější

12.09.2022

V pátek 2.září se naše třída 1A vydala na adaptační kurz spolu s panem profesorem Machurkou a paní profesorkou Hornovou. Jely s námi také dvě dívky z oktávy, Kateřina a Vanda, které se v průběhu celého kurzu staraly o náš večerní program.

 

celý článek
01.09.2022

Projektu Otevřená věda 2022, pořádaného Akademií věd České republiky, se účastní opět několik studentků a studentek našeho gymmnázia. Často se studenti aktivit souvisejích s projektem účastní i během prázdnin. Luděk Melich ze 3.A dokázal svoji stáž rozpracovat velmi intenzivně v prvním pololetí roku 2022 a podařilo se mu zúčastnit se v červenci s jeho projektem mezinárodní konference ve skotském Edinburghu.

V následujícím článku popsal, jaké téma si v Otevřené vědě zvolil a jaké dojmy z konference si přivezl.

celý článek
01.09.2022

 

 

John Schaar  

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

 

 

 

 

Motto školního roku je v souladu s dlouhodobou vizí školy. Chceme být školou, z níž odcházejí odpovědní mladí lidé připravení po všech stránkách na to, že budoucnost vlastní i budoucnost společnosti je v jejich rukou. Mladí lidé, kteří si jsou vědomi, že bez aktivního přístupu, stálého vzdělávání, odvahy a pevných morálních zásad nebudou schopni budoucnost tvořit a stanou se jen pasivními prvky budoucího světa.

 

Nám učitelům motto opět připomíná, co je naší úlohou v přípravě žáků, které formujeme v jejich nejdůležitějším věku od 11 do 19 let. Připomíná nám naši odpovědnost. Současně nás nepřímo vybízí k využívání všech prostředků a všech možností, abychom v naší vzdělávací práci uspěli. 

 

Žákům motto sděluje, že svou budoucnost mají skutečně ve svých rukou. Čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni její podobu ovlivňovat. Vybízí je k aktivitě, k činorodosti, k promýšlení svých činů… Sděluje jim, že bez nasazení a bez vlastního přičinění budoucnost vytvářet nelze.

 

celý článek
 
John Schaar - Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.