Zuzana Šaldová v Otevřené vědě 2020

Zuzana Šaldová v Otevřené vědě 2020

Studentka 8OB Zuzana Šaldová je další z šestice stážistů Otevřené vědy 2020 z naší školy. Společně se svými dvěma kolegy za celoroční práci na Filosofickém ústavu Akademie věd dokonce na Studentské vědecké konferenci na podzim 2020 obdržela Cenu poroty.

Zuzana Šaldová byla na první stáž v projektu Otevřená věda vybrána na základě svého životopisu a motivačního dopisu už v roce 2019. Tehdy se seznamovala se základy archeologie a zejména paleontologie, když v Archeologickém ústavu AV ČR v Brně zkoumala "Hospodářství na šlechtických sídlech a ve městech během středověku a počátku novověku". Její analýza kosterních nálezů zvířat zkonzumovaných na hradě Skály na Českomoravské vrchovině obnášela anatomické určení kostí, sestavení statistických přehledů a shrnutí výsledků ohledně pravděpodobné skladby tehdejšího hradního jídelníčku (samozřejmě jen, co se masité stravy týče). Vše sepsala do práce SOČ, kterou v roce 2020 přihlásila do školní přehlídky na nymburském gymnáziu. Téma dál rozpracovává i jako svou maturitní práci.

V dalším ročníku Otevřené vědy v roce 2020 se úspěšně ucházela o stáž na Filosofickém ústavu AV ČR, v. v. i., kam byla přijata se Sabinou Millerovou a Jakubem Vybíralem - dvěma studenty z jiných středních škol -, aby se společně věnovali tématu stáže "Společnost v době Karla IV." pod vedením Mgr. Václava Žůrka, Ph.D. Za výsledky svého výzkumu, který na Studentské vědecké konferenci Otevřené vědy 2020 prezentovali pod názvem "Vláda Karla IV. ve stínu přírodních katastrof", obdrželi Cenu poroty.

Studentská vědecká konference Otevřené vědy se koná každoročně na podzim, aby připomněla a veřejně představila výsledky práce na stážích, ale dochází rovněž k určitému vyhodnocení těch nejpřínosnějších (soutěž to ale z principu není). Ve třech vědních oblastech (stejných, jako se do nich člení celá AV ČR) odborná porota vyhlašuje tři nejlepší stáže (a pokud je na stáži více středoškoláků dohromady, prezentují výsledky jako produkt bádání celého svého týmu). Při tom se samozřejmě porotci doptávají stážistů na řadu doplňujících podrobností a i odpovědi mohou ovlivnit, zda-li právě jejich stáž bude oceněna.

Covidový rok 2020 vyústil v uspořádání Studentské vědecké konference OV 2020 jen v náhradní online formě. Ve virtuálním prostoru se po internetu účastníci konference sešli 26. listopadu a touto formou probíhala i prezentace stáže a odpovídání na dotazy. Na konferenci bylo přítomno jen 74 ze 161 stážistů OV 2020. Ani tak ale nebylo pro porotu snadné předložené výstupy zhodnotit. Stáž Zuzany Šaldové a jejích dvou spolupracovníků byla zařazena do III. vědní oblasti: společenské a humanitní vědy, kde o ocenění soupeřily prezentace z 9 stáží. Zuzana Šaldová, Sabina Millerová a Jakub Vybíral si odnesli Cenu poroty.

K ocenění Zuzce jménem celého gymnázia také dodatečně gratulujeme.

Záznam rozhovoru o stáži se S. Millerovou a Z. Šaldovou na webu Filosofického ústavu AV ČR, v. v. i.

PaedDr. Helena Hantonová
Mgr. Radka Mlázovská
Mgr. Miroslav Soukup
Talent tým a školní garanti SOČ

Zdroj:

MARKOVÁ, Michaela. Středoškoláci představili výsledky svých stáží na online konferenci Otevřené vědy 2020. AKADEMIE VĚD ČESKÉ REPUBLIKY. Otevřená věda [online]. Středisko společných činností AV ČR, 2021 [cit. 2021-01-28]. Dostupné z: https://www.otevrenaveda.cz/cs/aktuality/Stredoskolaci-predstavili-vysledky-svych-stazi-na-online-konferenci-Otevrene-vedy-2020/ 

Aktuální informace

13.09.2022

úterý 4/10 od 17:00 hod:

1PA - č. 7 - přízemí vlevo
1PB - č. 2 - přízemí vlevo
1A - č. 6 - přízemí vlevo

Významní absolventi

Růžena Merunková

Růžena Merunková (*21. 3. 1940), vynikající česká herečka, recitátorka a dabérka, absolvovala v roce 1957.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 9 %
John Schaar 39 %
Napoleon Hill 19 %
Celkový počet hlasů: 237
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Americký Kongres vytvořil department

Americký Kongres rozhodl vytvořit department (ministerstvo) obchodu a práce, aby tak napomohl stabilizaci amerického hospodářství. 

Nejčtenější

12.09.2022

V pátek 2.září se naše třída 1A vydala na adaptační kurz spolu s panem profesorem Machurkou a paní profesorkou Hornovou. Jely s námi také dvě dívky z oktávy, Kateřina a Vanda, které se v průběhu celého kurzu staraly o náš večerní program.

 

celý článek
01.09.2022

Projektu Otevřená věda 2022, pořádaného Akademií věd České republiky, se účastní opět několik studentků a studentek našeho gymmnázia. Často se studenti aktivit souvisejích s projektem účastní i během prázdnin. Luděk Melich ze 3.A dokázal svoji stáž rozpracovat velmi intenzivně v prvním pololetí roku 2022 a podařilo se mu zúčastnit se v červenci s jeho projektem mezinárodní konference ve skotském Edinburghu.

V následujícím článku popsal, jaké téma si v Otevřené vědě zvolil a jaké dojmy z konference si přivezl.

celý článek
01.09.2022

 

 

John Schaar  

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

 

 

 

 

Motto školního roku je v souladu s dlouhodobou vizí školy. Chceme být školou, z níž odcházejí odpovědní mladí lidé připravení po všech stránkách na to, že budoucnost vlastní i budoucnost společnosti je v jejich rukou. Mladí lidé, kteří si jsou vědomi, že bez aktivního přístupu, stálého vzdělávání, odvahy a pevných morálních zásad nebudou schopni budoucnost tvořit a stanou se jen pasivními prvky budoucího světa.

 

Nám učitelům motto opět připomíná, co je naší úlohou v přípravě žáků, které formujeme v jejich nejdůležitějším věku od 11 do 19 let. Připomíná nám naši odpovědnost. Současně nás nepřímo vybízí k využívání všech prostředků a všech možností, abychom v naší vzdělávací práci uspěli. 

 

Žákům motto sděluje, že svou budoucnost mají skutečně ve svých rukou. Čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni její podobu ovlivňovat. Vybízí je k aktivitě, k činorodosti, k promýšlení svých činů… Sděluje jim, že bez nasazení a bez vlastního přičinění budoucnost vytvářet nelze.

 

celý článek
 
John Schaar - Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.