Ruth Maier - Život by mohl být tak krásný

Ruth Maier - Život by mohl být tak krásný

V době „předcovidové“ byly nedílnou součástí výuky na našem gymnáziu exkurze a workshopy v různých institucích. Jsme rádi, že i ony zareagovaly a řadu svých aktivit nabízí v on-line podobě. Jednoho velice zajímavého workshopu se zúčastnili i členové Klubu moderní historie. Ve čtvrtek 11. února jsme využili „pozvánku do Brna", kde Muzeum Brněnska – Vila Löw-Beer v Brně a Židovské muzeum v Praze připravili workshop k výstavě „Přetnuté životy. Archy rodiny Maierovy", nazvaný Život by mohl být tak krásný – Deník Ruth Maierové.

Ruth Maierová se narodila roku 1920 ve Vídni do asimilované židovské rodiny. Prázdniny trávila na Moravě v Žarošicích, odkud pocházel její otec. Od dvanácti let si vedla deník, kde si zapisovala zážitky, osobní postřehy a později i komentáře k politické situaci a postavení židovských obyvatel po anšlusu Rakouska na jaře 1938. Deníkové sešity a dopisy, které později Ruth posílala z Norska, mapují její život až do jejích dvaadvaceti let. Na základě těchto materiálů sestavil Jan Erik Vold strhující dílo, které bylo v roce 2014 zapsáno do programu UNESCO – Memory of the World. V českém překladu Deník Ruth Maierové vydalo nakladatelství Albatros v lednu 2021.

V průběhu workshopu jsme pracovali s osmi ukázkami, díky kterým jsme pronikali do dobové atmosféry a pocitů Ruth. Workshop nás všechny velmi vtáhl do života Ruth a její příběh nás oslovil natolik, že kniha brzy obohatí nejen školní knihovnu, ale i osobní knihovny několika členů klubu.

Chtěli bychom touto cestou poslat poděkování lektorům do Brna za velice vydařený workshop a aktivně strávené chvíle. Vřele doporučujeme všem!

Zde několik osobních komentářů:

-          Bylo opravdu zajímavé nahlížet do pocitů dívky během druhé světové války. Zaujalo mě, že pro devatenáctiletou Ruth bylo nemožné odjet z Rakouska, protože věkem byla nevhodná na práci v zahraničí, kde by se zachránila jako maminka, a na záchranné kindertransporty už byla stará. Jsem ráda, že jsem se mohla workshopu zúčastnit.

 -          Workshop byl opravdu zajímavý, líbilo se mi, jak byl program prokládán ukázkami z Ruthina deníku. Zajímavá mi přišla také podobnost psaní deníků mezi známou  Anne Frankovou a Ruth Maierovou, překvapivě mě více zaujal deník právě Ruth, která se více vypisovala se svými myšlenkami a pocity. Jsem moc ráda, že jsem se tohoto zajímavého programu mohla zúčastnit a poznat tak jedinečný příběh mladé dívky s výjimečným životem.

 -          Celkem mně překvapilo, že mě Deník Ruth zaujal o trochu víc, než Deník Anne Frankové, a to jsem viděla i film Anne Franková, kdežto u Ruth Maierové jsem četla jenom pár úryvků z deníku.    Přijde mi, že Ruth vnímala tu válku už víc dospěle, ale to bude asi tím, že byla starší než Anne. Workshop mě moc bavil. Bavilo mě plnit ty úkoly a četba úryvků z deníku.

 -          Překvapilo mě, jak měla na svůj věk vyspělé názory a jakým způsobem psala. V mnoha případech měla stejný názor jako já (například na výuku ve škole). Jsem ráda, že jsme poznali zase novou osobnost.

 -          Workshop v Brně se mi moc líbil. Vedli to moc zajímavou a originální formou. Dozvěděla jsem se hodně o příběhu Ruth Maierové a zaujalo mě, jak byla ve svém nízkém věku hodně chytrá a také její pohled na okolní dění.

 -          Jsem ráda, že jsem osobnost Ruth Maierové mohla poznat lépe pomocí jejích deníků, i když to byly pouze útržky. Přišlo mi zajímavé, že jsme dělali aktivity, které nás mohly na chvíli postavit na její místo.

 -          Workshop se mi líbil. Deník Ruth mě z ukázek zaujal snad více než deník Anny Frankové. Přišel mi jako dobrý nápad, že jsme si většinu úkolů plnili jen pro sebe.

 -          Líbilo se mi, jak se lektoři doplňovali. Kvůli tomu nic nevynechali a šli pomaleji. Proto to bylo klidné povídání, které se dobře poslouchalo, i když se právě mluvilo o neveselých událostech.

 -          Na workshopu  mě hrozně zaujal názor Ruth Maierové na školu, bylo to něco nezvyklého, poslechnout si něco, o čem jsem doteď nevěděl, že s tím tak souhlasím :D. Jinak seminář byl super, paní byla moc příjemná, bavilo mě zapojování se do aktivit. A navíc konečně něco jiného než normální online hodiny. :D 

 

Helena Hantonová, Lucie Prokešová a členové Klubu moderní historie

 

Aktuální informace

13.09.2022

úterý 4/10 od 17:00 hod:

1PA - č. 7 - přízemí vlevo
1PB - č. 2 - přízemí vlevo
1A - č. 6 - přízemí vlevo

Významní absolventi

prof. MUDr. Václav Šimon, DrSc.

Prof. Václav Daniel Šimon, DrSc. (*29. 5. 1926), přední český urolog, chirurg, gynekolog, vysokoškolský učitel a akademický pracovník, absolvoval na nymburském gymnáziu v roce 1946.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 9 %
John Schaar 39 %
Napoleon Hill 19 %
Celkový počet hlasů: 237
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Dámská móda

květen 1903

S prvním úsměvem jarního slunce se objevují také jarní toalety, jejichž móda bývá každým rokem proměnlivá. 

Nejčtenější

01.09.2022

Projektu Otevřená věda 2022, pořádaného Akademií věd České republiky, se účastní opět několik studentků a studentek našeho gymmnázia. Často se studenti aktivit souvisejích s projektem účastní i během prázdnin. Luděk Melich ze 3.A dokázal svoji stáž rozpracovat velmi intenzivně v prvním pololetí roku 2022 a podařilo se mu zúčastnit se v červenci s jeho projektem mezinárodní konference ve skotském Edinburghu.

V následujícím článku popsal, jaké téma si v Otevřené vědě zvolil a jaké dojmy z konference si přivezl.

celý článek
12.09.2022

V pátek 2.září se naše třída 1A vydala na adaptační kurz spolu s panem profesorem Machurkou a paní profesorkou Hornovou. Jely s námi také dvě dívky z oktávy, Kateřina a Vanda, které se v průběhu celého kurzu staraly o náš večerní program.

 

celý článek
01.09.2022

 

 

John Schaar  

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

 

 

 

 

Motto školního roku je v souladu s dlouhodobou vizí školy. Chceme být školou, z níž odcházejí odpovědní mladí lidé připravení po všech stránkách na to, že budoucnost vlastní i budoucnost společnosti je v jejich rukou. Mladí lidé, kteří si jsou vědomi, že bez aktivního přístupu, stálého vzdělávání, odvahy a pevných morálních zásad nebudou schopni budoucnost tvořit a stanou se jen pasivními prvky budoucího světa.

 

Nám učitelům motto opět připomíná, co je naší úlohou v přípravě žáků, které formujeme v jejich nejdůležitějším věku od 11 do 19 let. Připomíná nám naši odpovědnost. Současně nás nepřímo vybízí k využívání všech prostředků a všech možností, abychom v naší vzdělávací práci uspěli. 

 

Žákům motto sděluje, že svou budoucnost mají skutečně ve svých rukou. Čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni její podobu ovlivňovat. Vybízí je k aktivitě, k činorodosti, k promýšlení svých činů… Sděluje jim, že bez nasazení a bez vlastního přičinění budoucnost vytvářet nelze.

 

celý článek
 
John Schaar - Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.