Třídy francouzské sekce v Paříži

Na Gymnáziu Nymburk jsou v současné době tři třídy francouzské jazykové sekce, 1PA, 2SA a 3TA. Letos prvně se zájemci z těchto tříd vydali na exkurzi do Francie a vybrali si symbolicky hlavní město Paříž

Prima A na exkurzi v Paříži

Paříž (francouzsky Paris) je hlavní město Francie. Název je odvozen od galského kmene Parisiů, jehož jméno může pocházet z keltsko-galského slova parios, znamenajícího „kotel“.

Tak do téhle Paříže jsme jeli na začátku dubna. Z naší třídy nás nakonec jelo 8 (maminky a tatínky nepočítaje..!).V neděli 10.4. jsme vyjeli směr Paříž. Cesta trvala dlouhých 12 hodin, za které jsme ujeli 1 082 km (údaj čerpán podle mapy.cz). Vyjížděli jsme v podvečer z Nymburka a do Paříže dorazili ráno, kolem 7.hodiny. Místo toho, abychom jsme se jeli ubytovat, ihned jsme vyrazili za krásami Paříže. Navštívili jsme gotickou katedrálu Notre-Dame, Lucemburské zahrady s krásnou fontánou, fascinující Vítězný oblouk, Obelisk s Egyptskými hireoglyfy, zvenčí Louvre s okouzlující pyramidou, opravdu pěknou Operu a ještě také Most Alexandra III. Viděli jsme plno zelenajících se parků. Po velmi namáhavém dnu jsme v pozdních večerních hodinách dorazili konečně na hotel....uaáh

V úterý jsme začali den návštěvou České ambasády, kde nás provedl pan Czerný. ...museli jsme vstávat už ve tři čtvrtě na sedm...prostě strašný...

Díky němu jsme se dozvěděli, jak to na ambasádě funguje. Poté jsme prošli kolem Invalidovny a zamířili do Rodinova muzea, kde jsme viděli např. sochu Myslitele. Myslitel je sedící nahatý pán, který má hlavu v dlaních a přemýšlí. …..no výborný, ve foťáku mám úplně nový baterky a on je vybitej a nemůžu fotit. Tenhle foťák je vážně stašnej!

A krásný den jsem zakončili Eiffelovou věží. ..Všechno krásný, krásný výhled, krásná Eiffelovka, krásná zima....Výtahem jsme vyjeli jen !! do 2. patra a dolů sešli po schodech. I když cesta byla jednoduchá, tak se nám na první dobrou nepodařilo zrovna najít schodiště.

Ve středu jsme začali na hřbitově Pére Lachaise. Viděli jsme hrob Edith Piaf nebo Jimma Morrisona. Po návštěvě hřbitova jsme zamířili na Montmartre ( Montmartre is the hill which is 130 m high... ha ha ha.... Wikipedia.org) Tam si většina z nás koupila nějaký ten suvenýr, suvenýrek, tričíčka jsme si nakoupili, tílečka, „Paris, Je t´aime“ do té slunné Paříže.... Poté následovalo náměstí umělců, náměstí plné umělců a „umělců“ a Centre Pompidou. A na konec to nejlepší. Louvre. Prošli jsme expozici Egypta a za pomoci pracovních listů zavzpomínali na pana našeho prof.Kotyzu.... Nakonec jsme se všichni, zvláště starší generace kochali Gioconde neboli La Joconde, tedy Monou Lisou (On their first visit to the Louvre, people often want to see the museums three great ladies – the Venuse the Milo, the Victory of Samothrace and Mona Lisa; www.louvre.fr)

Ve čtvrtek jsme jeli do Versailles. Někteří z nás si půjčili dokonce kola a objeli Versaillský „rybníček“. Poté jsme skrz na skrz prolezli France miniature. Tedy miniatury Francie. Poslední místo byl Moderní Vítězný oblouk ve čtvrti la Défence. Ve „velmi velkém“ obchodním domě se nám ztratila kamarádka, ale nakonec jsme ji šťastně našli. Jen ona jediná nevěděla, že je ztracená, čekala na nás jen u jiného východu...ehm ehm..

Tak my sedíme v Quicku, to je něco jakoMcDonald, ale mnohem lepší. Do 17.45 máme rozchod a potom jedeme dom....

Pobyt v Paříži jsme zakončili okružní jízdou. V průběhu celé exkurze jsme si dělali portfolio, které jsme ve škole odevzdali a dostali za něj sladkou odměnu od odvážné paní prof. Lucie Prokešové. Mňam!

Ahoj tati, tak my už jsme doma (www.mesto-nymburk.cz), cestu jsem zvládla v pohodě a ani jsem tam nic nezapomněla...

Paris, Je t´aime!

Sára Vandasová a Bára Peštová

Sekunda na exkurzi do Paříže

10.dubna prima, sekunda a tercie s profesorkami Prokešovou, Drahotovou a Sedlatou vyrazily na 4 denní exkurzi do Paříže za účelem poznání krás tohoto města. Ubytováni jsme byli v jednom ze sítě hotelů B&B na okraji Paříže.

1.den(pondělí)Po (ne)prospané noci v autobuse jsme dorazili do Paříže. Hned první den jsme navštívili většinu nejznámějších památek města:

• Katedrálu Notre-Dame,která se nachází uprostřed řeky Seiny na ostrově Cité.
  • Sorbonu,jednu z nejstarších univerzit Evropy.
  • Lucemburské zahrady
  • St.Sulpice,ve kterém se natáčel film Šifra mistra Leonarda.
  • Louvre (tam jsme se zastavili jen na WC a jednomu nejmenovanému chlapci z naší výpravy byl u vstupu do muzea u rentgenové prohlídky zavazadel odebrán nůž, který mu byl u východu opět vrácen)
  • Tuilerijské zahrady u Louvru
  • Třídu Champs-Elysées
    • Vítězný oblouk

2.den(úterý) Hned na začátku exkurze nás paní profesorka naučila nové slovíčko-bouchon[bušon](zácpa,kolona)hned druhý den jsme poznali význam tohoto slova, když jsme kvůli bouchonu přijeli o půl hodiny pozdě na Velvyslanectví České republiky. Dále jsme se podívali k Invalidovně, zlaté věžičce čnící nad městem. Díky akutní potřebě na WC některých členů výpravy jsme navštívili Rodinovo muzeum se slavnou sochou Myslitel. Poté naše kroky vedly k muzeu Quai Branly na výstavu o primitivních kulturách všech kontinentů. Tečkou za tímto dnem byla návštěva druhého patra Eiffelovy věže u které nám byli stále v patách obchodníci s miniaturami této věže, kteří při příjezdu policie berou nohy na ramena.(Zde s sebou nejmenovaný chlapec opět měl nůž, tentokrát mu ovšem zabaven nebyl!)

3.den(středa) 3.den začal na hřbitově Père Lachaise, kde jsou pochovány některé známé osobnosti; např.Jim Morrison, F. Chopin nebo Edith Piaf. Výprava pokračovala do čtvrti Montmartre; do baziliky Sacré-Coeur, u které jsme opět museli čelit náporu pochybných obchodníků. Cestou k Louvru jsme navštívili place du Tertre s množstvím karikaturistů a malířů všeho druhu, dále place des Vosges s domem Victora Huga a Centre Georges Pompidou, které je centrem moderního umění (uvnitř jsme nebyli ). Poté už nás čekal ,,jen,, Louvre. Nejdříve jsme viděli expozici o Egyptě a poté obraz Mona Lisa (la Joconde) (ano a tentokrát už nůž nejmenovaného chlapce muzeum navštívil a nebyl odebrán). Po sjednocení skupiny naše kroky směřovali k Place de la Concorde s egyptským obeliskem, kde nás celé unavené nabral autobus.

4.den(čtvrtek) Tento den byl poněkud mírnější v porovnání s těmi ostatními, jelikož jsme toho moc nenachodili. Prvním bodem ve čtvrtečním programu bylo město Versailles s královským zámkem a krááásnými zahradami k němu přilehlými. Po prohlídce zahrad nás autobus odvezl do parku s miniaturami francouzských památek, jako Mont st. Michel, hrad a město Carcassonne, či koleje, po kterých jezdilo TGV. Poslední místo v Paříži, které jsme navštívili, byla čtvrť mrakodrapů Défense, kde stojí l´arche de la Défense, což je novodobý vítězný oblouk. Poté už jen nástup do autobusu a pápá Francie. Směr naší cesty byl jasný: Rozvadov, Praha a nakonec NYMBURK, kde na nás čekali rodiče, kteří už netrpělivě očekávali, až jim budeme vyprávět své zážitky!

Kristýna Havlinová a Tereza Javůrková

Tercie A na exkurzi do Paříže

V neděli 10.dubna kolem šesté hodiny večer se to u gymnázia hemžilo lidmi-natěšenými studenty z primy, sekundy i tercie, plačícími rodiči a kufry nacpanými k prasknutí.Odjížděli jsme na exkurzi do Paříže, města módy a lásky. Cesta uběhla rychle těm, kterým se podařilo usnout, ale i jedincům, kteří se postarali o to, aby ostatní spát nemohli.

V pondělí ráno jsme konečně dorazili do cíle. Když jsme přiměli zdřevěnělé nohy, aby vystoupily z autobusu, foťáky začaly cvakat na všechny strany. Naše první kroky po pařížských ulicích směřovaly ke katedrále Notre-Dame. Poté se naše cesta ubírala do Lucemburských zahrad. Prošli jsme kolem Sorbonny, kde někteří  z nás plánují později studovat. Po prohlídce  kostela St.Suplice jsme přešli Most Umělců, kam zamilovaní věší zámky, a tak uzamykají svou lásku. V Louvru jsme se stavili na toaletách, v Tuilerijských zahradách jsme nasbírali síly, abychom se vyšplhali po Champs–Élysées až k Vítěznému oblouku. Po náročném dni nás čekalo ubytování v hotelu.

Druhý den po snídani jsme nasedli do autobusu a rozjeli se k  Velvyslanectví České republiky. Uvítal nás pan Czerný. Pověděl  nám něco o své práci a zodpověděl nám dokonce i tu nejhloupější otázku ,,Z čeho je vyrobené to zlato?“ K večeru jsme navštívili Eiffelovu věž a pokochali se nádherným výhledem z druhého patra. Ale ještě předtím jsme nějaký čas strávili v Rodinově muzeu a v muzeu na nábřeží Branly.

Ve středu ráno nás autobus dovezl na hřbitov Père Lachaise. Někteří studenti se zde při hledáni hrobu Edith Piaf ztratili. Na Montmartru  chlapci nejvíce obdivovali boulevard  de Clichy, především Moulin Rouge. Prohlídli jsme si také kostel Sacré Coeur a následovně jsme se přesunuli k náměstí place du Terte, které bylo plné malířů. Měli jsme rozchod v Centre Pompidou a na nejkrásnějším náměstí Place des Vosges u domu Victora Huga. Den jsme zakončili návštěvou Louvru, zhlédli jsme egyptskou expozici a viděli jsme Monu Lisu.

Poslední den jsme příjemně strávili ve Versailleských zahradách, procházkou ve France Miniature a na závěr návštěvou moderní čtvrti La Défense. Na večer jsme nasedli do autobusu, zamávali Eiffelovce a vydali se na cestu domů.

Exkurze se vydařila, počasí nám přálo a většina do Paříže ještě ráda zavítá.

Tijana Kojičová, Nikola Runštuková.

Aktuální informace

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

prof. Ing. Dr. Miroslav Kutílek, DrSc.

Prof. Ing. Dr. Miroslav Kutílek, DrSc. (8. 10. 1927-4. 10. 2016), hydropedolog, vysokoškolský pedagog, proděkan Fakulty stavební ČVUT v Praze a příležitostný spisovatel beletrie pod pseudonymem Marek Hofman, maturoval na Reálném gymnáziu v Nymburce v roce 1946.

Anketa

Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Julius Fučík

23. únor 1903

Narodil se Julius Fučík (…8. 9. 1943 popraven), český novinář.

Nejčtenější

28.02.2024

FOTOGALERIE Z BESEDY (Z FB MĚSTSKÉ KNIHOVNY)

Na letošní třetí alumni besedu jsme přizvali absolventa gymnázia z roku 1994. Je jím Mgr. Pavel Snítilý, archeolog a zástupce ředitele Městského muzea v Čelákovicích. V nymburské knihovně ve čtvrtek 29. února 2024 nám od 17.30 hodin popíše mj. moderní archeologické metody v besedě nazvané: Archeologie pod vaším domem?

celý článek
15.03.2024

V úterý 19. 3. 2024 se koná od 11:45 Školní kolo 46. ročníku SOČ. Slavnostní zahájení za přítomnosti vedení města a vedení školy bude v učebně č. 77. Níže se dozvíte, kdo ze soutěžících a na jaké téma práci SOČ psal, jak to bude se zkrácením výuky a co je třeba udělat, pokud se na konkrétní obhajobu chce někdo přijít podívat.

12.03.2024

Sekunda B vyjela na lyžák netradičně ve čtvrtek 7. 3. 2024 Po přijetí na chatu jsme začali vybalovat. Pak se hráli už jen hry.  A šlo se na večeři. V pátek díky nedostatku sněhu jsme museli vyjít až na Dvoračky a tam jsme celý den lyžovali. Bylo hezké počasí a tak jsme si to všichni užili.  Kvůli ztíženým podmínkám se posunul i oběd.

celý článek

Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.