Exkurze Zeměpisných seminářů na Čáslavsko

Exkurze Zeměpisných seminářů na Čáslavsko

Tak jako každý rok se i letos vypravila skupina studentů ze zeměpisných seminářů v předmaturitním i maturitním ročníku společně na celodenní exkurzi pod vedením pana učitele Soukupa. Tentokrát cestovali směrem k Čáslavi. Studenti měli možnost si prohlédnout bývalou místní vápenku, spatřit mloky a navštívit zříceninu hradu Lichnice.

Na cestu jsme vyrazili v ranních hodinách vlakem. Čekaly nás dva přestupy (pro některé tři), v Kolíně a v Čáslavi. Díky návaznosti spojů a překvapivé absenci zpoždění jsme se do našeho prvního cíle, města Třemošnice, dostali v pořádku a včas. Sychravo bylo už od rána, ale pršet začalo samozřejmě až ve chvíli, kdy jsme z vlaku vystoupili. Ve výsledku to ale ani tolik nevadilo.

Naše výprava ihned po výstupu zamířila k místní bývalé vápence, ve které se dnes nachází skromné, avšak překvapivě zajímavé muzeum. K vidění byla jedna z bývalých pecí, do které bylo možné i vstoupit, prozkoumat její komín zevnitř a udělat si představu o rozměrech dalších čtyř větších. V muzeu se dalo o historii místní vápenky a jejím fungování dozvědět z jednotlivých informačních panelů. Avšak nejvíce jsme se dozvěděli od paní za pokladnou, jejíž zajímavý výklad nám přiblížil vše týkající se vápenky od lanovky dovážející vápenec až po postup práce při pálení vápna. Mimo výše zmíněné byly k vidění i různé minerály v souvislosti vápníkem vystavené v patře výše.

Následujícím cílem byla zřícenina hradu Lichnice. Ke zřícenině jsme ale nezamířili přímo, nýbrž si cestu trochu prodloužili obloukem, samozřejmě se záměrem. Lokalita v okolí Třemošnice je totiž místem přirozeného výskytu mloků skvrnitých, kterých jsme měli možnost vidět v jejich přirozeném prostředí více, než jsme čekali. Zdejší mloci mají vzhled jakési černé ještěrky s výraznými žlutými skvrnami. Na rozdíl od ještěrek jsou však mloci obojživelníky, nikoliv plazy. Mloci jsou velmi chráněným a ohroženým živočichem, přičemž za tento stav je odpovědná především lidská činnost. I proto jsme se snažili postupovat opatrně, abychom žádnému neublížili.

Za zmínku poté stojí přes 770 let starý tzv. Žižkův dub s obvodem 923 cm, který jsme cestou nahoru míjeli. Název odkazuje na husitské výpravy v 15. století, které dobývaly zdejší hrad. Název se ujal i přesto, že se Jan Žižka sám dobývání Lichnice vůbec neúčastnil.

Před cestou vlakem zpátky jsme ještě chvíli pobyli v centru Třemošnice, najedli se a vrátili se stejným způsobem.

Šimon Funda, 8OB

Aktuální informace

13.09.2022

úterý 4/10 od 17:00 hod:

1PA - č. 7 - přízemí vlevo
1PB - č. 2 - přízemí vlevo
1A - č. 6 - přízemí vlevo

Významní absolventi

Mirek Smíšek

Mirek Smíšek OBE (2. 2. 1925-19. 5. 2013), český rodák a světově proslulý keramik, studoval po krátký čas na (tehdy Reálném) Gymnáziu Nymburk.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 9 %
John Schaar 39 %
Napoleon Hill 19 %
Celkový počet hlasů: 237
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Eduard VII. indickým císařem

1. leden 1903

Poblíž Dillí se shromáždily davy lidí, aby mohly být přítomny chvíli, kdy bude král Velké Británie a Irska Eduard VII. vyhlášen indickým císařem. 

Nejčtenější

12.09.2022

V pátek 2.září se naše třída 1A vydala na adaptační kurz spolu s panem profesorem Machurkou a paní profesorkou Hornovou. Jely s námi také dvě dívky z oktávy, Kateřina a Vanda, které se v průběhu celého kurzu staraly o náš večerní program.

 

celý článek
01.09.2022

Projektu Otevřená věda 2022, pořádaného Akademií věd České republiky, se účastní opět několik studentků a studentek našeho gymmnázia. Často se studenti aktivit souvisejích s projektem účastní i během prázdnin. Luděk Melich ze 3.A dokázal svoji stáž rozpracovat velmi intenzivně v prvním pololetí roku 2022 a podařilo se mu zúčastnit se v červenci s jeho projektem mezinárodní konference ve skotském Edinburghu.

V následujícím článku popsal, jaké téma si v Otevřené vědě zvolil a jaké dojmy z konference si přivezl.

celý článek
01.09.2022

 

 

John Schaar  

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

 

 

 

 

Motto školního roku je v souladu s dlouhodobou vizí školy. Chceme být školou, z níž odcházejí odpovědní mladí lidé připravení po všech stránkách na to, že budoucnost vlastní i budoucnost společnosti je v jejich rukou. Mladí lidé, kteří si jsou vědomi, že bez aktivního přístupu, stálého vzdělávání, odvahy a pevných morálních zásad nebudou schopni budoucnost tvořit a stanou se jen pasivními prvky budoucího světa.

 

Nám učitelům motto opět připomíná, co je naší úlohou v přípravě žáků, které formujeme v jejich nejdůležitějším věku od 11 do 19 let. Připomíná nám naši odpovědnost. Současně nás nepřímo vybízí k využívání všech prostředků a všech možností, abychom v naší vzdělávací práci uspěli. 

 

Žákům motto sděluje, že svou budoucnost mají skutečně ve svých rukou. Čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni její podobu ovlivňovat. Vybízí je k aktivitě, k činorodosti, k promýšlení svých činů… Sděluje jim, že bez nasazení a bez vlastního přičinění budoucnost vytvářet nelze.

 

celý článek
 
John Schaar - Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.