Tour de France
1. červenec 1903
Když se v časných ranních hodinách v Paříži rozjelo 60 cyklistických profesionálů k okružní jízdě po Francii, málokdo tušil, že se zrodil později nejpopulárnější silniční závod světa – Tour de France.
Henry Desgrange, jeden z prvních cyklistů Francie, pracoval rok na myšlence zřízení tohoto závodu, jenž měl přispět k větší popularitě jeho listu L’Auto. Proti denně vycházejícím sportovním novinám Le Vélo s nákladem 100 000 výtisků Desgrangerův list bídně živořil, což se mělo zlepšit zpravodajstvím o novém závodě kolem Francie. Když Victor Goddet, pokladník malého listu, podpořil závod finančně, ohlásil Desgrange v květnu v listu L’Auto konání Tour de France. Lákal přední cyklistické profesionály peněžními cenami v celkové výši 20 000 franků, z toho 3 000 pro vítěze. Pro prvních padesát činila odměna denně pět franků. Přesně propočtený rozpočet byl příčinou toho, že k tomuto prvnímu okružnímu závodu nastoupilo šedesát jezdců, kteří od 1. do 19. července objeli Francii v šesti dlouhých etapách: Paříž–Lyon: 467 kilometrů, Lyon–Marseille: 374 kilometrům Marseille–Toulouse: 434 kilometrů, Toulouse–Bordeaux: 268 kilometrů, Bordeaux–Nantes: 425 kilometrů, a konečně Nantes–Paříž: 460 kilometrů. 21 účastníků dojelo po 2 428 kilometrech do cíle; průměrná hodinová rychlost činila 25,288 kilometru. Vítězem se stal Francouz Maurice Garin po 93:29,00 hodinách čistého času. Garin vyhrál v letech 1896, 1899 a 1900. Roku 1902 zvítězil v závodě Bordeaux–Paříž. Tour de France sice nebyla finančním přínosem, náklad časopisu L’Auto však stoupl na 65 000 výtisků a pořadatel Desgrange se rozhodl, že v příštím roce podnikne druhý pokus.