Jak septimy a třetí ročník zakládali JZD a rozorávali meze.

02.05.2022
Jak septimy a třetí ročník zakládali JZD a rozorávali meze.

Post Bellum je nezisková organizace, která od roku 2001 vyhledává a nahrává vzpomínky pamětníků klíčových momentů 20. století, a proto je jejím stěžejním projektem Paměť národa. Zájem o moderní dějiny i o vlastní kořeny se snaží podporovat prostřednictvím zážitkových workshopů.

A právě z tohoto důvodu se 2. 5. třídy 7MA, 7MB a 3A vydaly na exkurzi do Skautského institutu a sídla organizace Post Bellum v Praze, aby každá z nich absolvovala workshop s názvem Den, kdy se mlčelo.

Program byl připraven interaktivní formou a studenti se seznámili s problematikou Vítězného února, kolektivizace a vším, co doprovázelo nástup komunistů v Československu k moci.

Nejdříve jsme si vysvětlili několik pojmů souvisejících s touto dobou a poté jsme obdrželi kartičky se jmény a příběhy jednotlivých postav, seskupili jsme se po rodinách a prostudovali si své role. Poté jsme měli krátké cvičení, abychom se se svými postavami sžili. V případě naší skupiny jsme se snažili pohybovat, myslet a chovat se jako naše postava. Poté jsme dostali papíry a popis toho, jak vypadá naše hospodářství,  výčet zvířat, které naše rodina vlastní. Podle uvedeného popisu jsme provedli nákres tohoto hospodářství a obdrželi jsme odpovídající počty plastových figurek jednotlivých zvířat. Potom jsme se jako rodiny a její členové představili ostatním a „hra“ mohla začít.

Pod vedením zkušených lektorů, kteří zároveň vstupovaly do rolí soudruhů z MNV a  ONV. Ocitli jsme se v Úboči na Domažlicku v roce 1946. Jako postavy jsme prožili Vítězný únor, volby v roce 1948, následnou kolektivizaci, vstup do JZD. Někteří z nás byli dokonce zatčeni nebo vystěhováni z obce. V průběhu simulace jsme měli za úkol rozhodovat se podle zájmů, názorů a postojů jednotlivých lidí. A tak se stalo, že se někteří z nás v rámci své role museli rozhodovat a chovat v rozporu s vlastním přesvědčením, což byla také zajímavá zkušenost.“

Celý program trval necelé čtyři hodiny, a ačkoliv byla na začátku velká část studentů skeptická, nakonec je podoba workshopu mile překvapila, jak si můžete přečíst níže.

Anna Radochová, 7MA

Workshop mě příjemně překvapil. Upřímně jsem čekal, že si tam 4 hodiny sednu a nějak to přežiju. Mýlil jsem se. Téma bylo zpracováno nejen poučně, ale i zábavně. Možnost vžít se do života tehdejších lidí bylo super. Tento nápad ohledně sbírání opravdových příběhů skutečných lidí je podle mě skvělý.

Workshop byl příjemným ozvláštněním klasického školního týdne. Téma bylo taky zajímavé, ale provedení mi přišlo nezáživné, protože jsem nebyl jeden z mála šťastlivců, kteří představovali bohaté kulaky.

Workshop se mi moc líbil. Metoda, pomocí níž jsme se dozvídali nové informace, byla velmi osvěžující. Mohli jsme si dějiny osahat a vcítit se do postav, které se na vlastní kůži střetli s tvrdou rukou komunismu a znárodňování. Překvapilo mě, jak zábavné to bylo.

Workshop byl rozhodně zajímavý. Překvapila mě odvaha obyvatel Úboče, kde většina hlasovala bílou kartou proti komunismu. Že statkářská rodina Mastných skončila ve vězení, bych sice čekal, ale stejně je to šílený - dostali deset let vlastně za nic a jejich syn Jan, co studoval celou dobu v Praze, dostal taky tři roky. Líbilo se mi, kdybychom se ve workshopu dozvěděli víc o osudech konkrétních lidí (detaily o rodině Mastných jsem si musel dohledávat), jejichž příběhy workshop inspirovaly, ale stejně to bylo fajn.

Akce mě poměrně bavila, dozvěděl jsem se věci, které jsem nevěděl, docela zajímavou formou a zároveň prohloubil svoje dosavadní znalosti. Zároveň myslím, že ti, kteří měli méně zajímavé postavy, si to nemuseli užít tolik jako já, což ale asi nelze nijak vylepšit. Jako zajímavou shodu náhod beru to, že vesnici, do níž byla moje rodina vystěhována, jsem jednou navštívil, ovšem za drobnou historickou nepřesnost považuji to, že mi bylo sděleno vystěhování do okresu Jeseník, který ale vznikl až v roce 1996. To je asi jediná, byť nepatrná výtka, kterou k programu mám.

Od workshopu jsem toho mnoho neočekával, i proto mě celkem příjemně překvapil, i když ke konci mi to přišlo již moc dlouhé a nezáživné. Co se týče hlavní hry v rolích, tak ta mi přišla zábavná a zajímavá, i když místy byl spád událostí až moc rychlý.

Celé pojetí workshopu se mi líbilo. Díky hraní jsme se mohli lépe vcítit do pocitů lidí z doby komunismu a chápat jejich rozhodnutí, které by člověk za normálních okolností třeba ani neudělal. Oba pánové byli milí a atmosféra v místnosti díky tomu příjemná. Užili jsme si zábavu, ale zároveň jsme se dozvěděli dost informací. Nejzajímavějším faktem celého programu bylo to, že vesnice, na kterou jsme si hráli, v minulosti opravdu existovala a díky svědectvím jejích obyvatel se dnes může tento příběh dostat i mezi nás studenty.

Workshop se mi líbil, jelikož jsem se mohl vžít do role člověka, který za druhé světové války žil. Zopakoval jsem si také některé pojmy s tím spojené a pochopil všechny souvislosti. Pan průvodce vše vedl moc hezky.

Workshop mě zaujal. Předtím jsem nic podobného ještě nenavštívila. Před návštěvou jsem se trochu obávala a nevěděla, co mám od toho očekávat. Myslím si, že je to nová zkušenost a také jiná forma učení, než jsme normálně zvyklí z různých přednášek a ze školy. Jako negativní stránku bych zmínila délku workshopu - (třeba jen tři hodiny místo čtyř) – protože ke konci už bylo těžší udržet pozornost.

Líbil se mi celý program. Překvapilo mě, že cela třída spolupracovala a nikdo to nekazil. Líbilo se mi, že to byly reálné příběhy. Dozvěděla jsem se spoustu zajímavostí, a věci, co jsem věděla, jsem si upevnila. Líbilo se mi to, ale ke konci to bylo už trochu dlouhé.

Workshop Den, kdy se mlčelo mě bavil. Mohli jsme si prakticky na vlastní kůži vyzkoušet, jak probíhaly začátky komunismu a vznik JZD na vesnicích.

Aktuální informace

23.02.2024

Beseda s absolventem v Městské knihovně Nymburk 29. 2. 2024 od 17.30 hodin s tématem: Moderní archeologie

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

prof. RNDr. Libor Pátý, CSc.

prof. RNDr. Libor Pátý, CSc. (23. 7. 1929-11. 1. 2021), zakladatel oboru vakuové fyziky v Československu, vysokoškolský pedagog, spoluzakladatel Občanského fóra, náměstek ministra školství, od roku 2003 čestný absolvent nymburského gymnázia (v posledním ročníku byl 21. 2. 1948 vyloučen ze studia z politických důvodů)

Anketa

 
Motto školního roku 2023-24
Arnošt Lustig 6 %
Tony Wagner 24 %
William Blake 9 %
Oscar Wilde 49 %
Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Smlouva o Aljašce

20. říjen 1903

Na základě jednání Spojené komise, složené ze zástupců Spojených států a Velké Británie, 

Nejčtenější

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

celý článek
05.02.2024

V pátek 26. ledna 2024 se konala každoroční bronzovo-stříbrná DofE ceremonie v galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře. V letošním roce se zúčastnilo 14 studentů, kteří úspěšně dokončili bronzovou úroveň a 23 studentů se splněnou stříbrnou úrovní. 

 

celý článek
26.01.2024

Nezapomínáme!

27.leden byl Valným shromážděním OSN v roce 2005 vyhlášen jako Mezinárodní den památky obětí holocaustu. Je to memento utrpení šesti milionů Židů, přes dvě stě tisíc Romů, patnácti tisíc homosexuálů a milionů dalších nevinných obětí 2. světové války. K připomínkovým akcím, které se konají po celé republice, se připojuje i naše škola.

celý článek
 
Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.