Bedřich Feuerstein

Bedřich Feuerstein

absolvoval v roce 

15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha

Architekt, scénický výtvarník, malíř a esejista světového rozhledu a mimořádných uměleckých kvalit. Výrazná osobnost české moderní avantgardní architektury a scénografie.

Vyrůstal v rodině ředitele loučenského panství Thurn-Taxistů. V roce 1903 nastoupil do prvního ročníku nově otevřené obecní vyšší reálky v Nymburce, na níž maturoval v roce 1910. Vystudoval architekturu na České technice v Praze u významného architekta, Slovince Josipa Plečnika. V roce 1913 podnikl cestu do Petrohradu s cílem poznat ruský empírový klacismus. V letech 1920-21 navštívil s malířem Josefem Šímou jižní Francii a získal stipendium na Ecole du Louvre v Paříži (1921). V letech 1924-26 pracoval v Paříži u významného architekta Augusta Perreta. Ve Francii se seznámil s Perretovou klasicizující modernou a s purismem geniálního Le Corbusiera. V letech 1926-30 projektoval v Tokiu u význačného amerického architekta českého původu Antonína Raymonda a u Kamekiho Tsuchiury. V roce 1928 navštívil USA, v roce 1930 Čínu, s malířem Adolfem Hoffmeistrem v roce 1931 Sovětský svaz.

Stal se členem výtvarné skupiny Tvrdošijní, Architektonického klubu, Skupiny výtvarných umělců Mánes a Devětsilu, levicové skupiny avantgardních spisovatelů, umělců a architektů soustředěných kolem teoretika Karla Teigeho. Publikoval v revuích Stavba, Stavitel, ReD, Musaion, Volné směry.

Raná architektonická tvorba Bedřicha Feuersteina byla ovlivněna především kubismem a klasicismem. Kubistou se stal již před první světovou válkou. Už pro jeho první kubistické projekty z let 1913-14 byl přitom charakteristická snaha vyhýbat se násilným deformacím a ponechávat tvarům jejich plnost. Zázemí tohoto postoje tvořila Feuersteinova záliba v empírové architektuře. Smysl pro věcnost ho vedl po roce 1918 k puristickým experimentům vrcholícím stavbou krematoria v Nymburce. Nymburská realizace představuje fundamentální dílo českého architektonického purismu, stylu založeného na očištění geometrické podstaty věcí od všech ozdob a dekorací, k jehož inspiračním zdrojům patřil strohý josefínský a empírový klasicismus a železobetonové průmyslové stavby. Objemová skladba krematoria v Nymburce vyrůstá z dynamického půdorysu na způsob tvorby Američana Franka Lloyda Wrighta, výrazné osobnosti světové moderní architektury. Nymburské krematorium představuje samotný závěr vývoje české kubistické architektury.

Malířská tvorba Bedřicha Feuersteina vzcházela z kubistického a puristického tvarového oproštění, neztrácel se však zájem o realitu zobrazovaných scenérií. Navrhoval též obálky pro knihy.

V první polovině dvacátých let, především však po návratu z Japonska na počátku třicátých let, se Bedřich Feuerstein věnoval scénografii, do jejíhož vývoje zasáhl obdobným způsobem jako do architektury. Návrhy pro R.U.R. bratří Čapků a Moliérova Zdravého nemocného (Národní divadlo 1921) využívaly tvarovou a barevnou skladbu takzvaného národního slohu k puristickým scénickým vizím. Výprava Marlowova Eduarda II. (Národní divadlo 1922) kalkulovala s výrazovostí gotických rysů puristického scénického objektu. Scény k Nezvalovým Milencům z kiosku (Stavovské divadlo 1932) a Voskovcově a Werichově hře Osel a stín (Osvobozené divadlo 1933) měly již surrealistický charakter.

K Nymburku a blízkému okolí váže světoobčanka Bedřicha Feuersteina jeho dětství, středoškolská studia, jedna z pouhých dvou architektonických realizací v Čechách, která však představuje zásadní stavbu československé meziválečné architektury, i místo jeho posledního odpočinku.

Realizace: Pomník J. Fleischnera v Jičíně (1922-23), městské krematorium v Nymburce (1922-24, s B. Slámou), Vojenský zeměpisný ústav v Praze (1922-25), divadlo s třemi jevišti na Mezinárodní výstavě dekorativní umění v Paříži (1925, v ateliéru A. Perreta), ústřední budova a rodinné domy firmy The Rising Sun Petroleum v Jokohamě (1926-29), nemocnice sv. Lukáše a sovětské velvyslanectví v Tokiu (1928-30, v ateliéru A. Raymonda a K. Tsuchiury), úprava nakladatelství Aventinum v Praze (1931).

Projekty: soutěž na veřejné budovy v Pardubicích (1913), na Riegrovu mohylu na Kozákově (1914), na krematorium v Pardubicích (1919), na památník odboje v Praze (1923), na věžový dům pro Tananarive (1925), na Kulturní dům v Sendai a obchodní dům Čikatetsu v Tokiu (1929), na sanatorium ve Vyšných Hágách (1932), na pavilón ČSR v Bruselu (1934).

„…Architektura Feuersteinova městského krematoria v Nymburku z let 1922 – 1924 vzešla z téže kubistické tradice čisté geometrické formy jako poválečné práce Josefa Gočára. Obráží se v ní obdobná záliba v empírovém klasicismu. Jejími nejvýraznějšími elementy se staly tytéž obloukové tvary, s jakými pracoval rondokubismus, a byla vytvořena v tomtéž měsíci květnu 1922 jako definitivní plány Gočárovy Legiobanky. V porovnání s Legiobankou však už nymburské krematorium představuje jiný svět. Nová je dynamičnost jeho celkové konfigurace, inspirovaná příkladem Franka Lloyd Wrighta, její zřetelně mašinistický ráz, vyjadřující okouzlení poválečné avantgardy moderní technikou, a čistota jejích bílých hranatých i zaoblených ploch, odpovídající Le Corbusierově definici architektury jako přísné, moudré a velkolepé hry objemů ve slunečním světle. Dědictví kubismu připomínají snad jen dekorace interiérů od Bohumila Slámy a pak hofmanovské reliéfní kříže v půlválcových čelech tamburu nad obřadní síní. Takové půlválcové objemy, objevující se i na jiných místech krematoria v sousedství hranolů a kulatých sloupů, užívali kdysi architekti Velké francouzské revoluce a berlínského empíru jako znaky monumentality …“

Rostislav Švácha, Lomené, hranaté a obloukové tvary. Česká kubistická architektura 1911-1923, Praha 2000.

Aktuální informace

18.03.2019

středa 27. 3.  od 17,00

  • 4A - uč. 6 - přízemí vlevo
  • 8OA - uč. 7 - přízemí vlevo

čtvrtek 28. 3. od 17,30

  • 8OB - uč. 73 - druhé patro vlevo
11.03.2019

Statistika přijatých přihlášek pro školní rok 2019/20 s počty došlých přihlášek

 

Celý článek
29.01.2019

Ředitel školy rozhodl podle § 60 zákona č. 561/2004 Sb. - Školského zákona v platném znění o konání
přijímacích zkoušek v rámci přijímacího řízení a stanovuje jednotná kritéria pro uchazeče o přijetí do
1. ročníku čtyřletého oboru vzdělání 7941K/41 a pro uchazeče o přijetí do 1. ročníku osmiletého oboru vzdělání 79-41-K/81 pro školní rok 2019/2020.

Celý článek
14.10.2018

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2017-2018.

30.09.2018

Ředitel školy zveřejnil kánon literatutry pro maturitní zkoušku ve školním roce 2018 - 2019.

Významní absolventi

plk. Jaroslav Čermák

Plk. letectva i. m. Jaroslav Čermák (27. 4. 1917-4. 6. 1943), pilot 310. a 313. stíhací perutě RAF, absolvoval v roce 1937.

Anketa

 
Který z maturitních plesů byl nejlepší?
4A 9 %
Oktáva A 69 %
Oktáva B 22 %
Celkový počet hlasů: 5602
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Návštěva Leopolda II. ve Vídni

17. říjen 1903

Belgický král Leopold II. navštívil císaře Františka Josefa I.

Nejčtenější

01.03.2019

Nezvykle teplé počasí, metr sněhu a spousta hodin sluníčka i radosti z lyžování. I tak by šel v krátkosti zhodnotit náš první lyžařský kurz v Rokytnici nad Jizerou.

Sjezdovky, běžky, skialpy, výlety do Harrachova i na hřebeny. To všechno se nám podařilo užít během jednoho týdne na horách.

celý článek
28.02.2019

V pondělí 25.2. vyjela skupina 45 studentek a studentů vyššího gymnázia na poznávací zájezd do Londýna. Během čtyř dnů navštívili nejen nejznámější památky hlavního města Spojeného království,  ale i  letní sídlo britské královské rodiny ve Windsoru, prestižní chlapeckou internátní školu v Etonu  a univerzitní město Oxford.

celý článek
11.03.2019

Letošní školní přehlídka SOČ se koná v úterý 12. března 2019 v učebnách č. 77 a 78 ve druhém patře školy. Přihlášeno je do ní asi o třetinu více prací, než loni, kdy jsme s některými z nich (a jejich pisateli) byli úspěšní nejen v KK na Kladně, nýbrž i v celostátním kole v Olomouci. A jaká témata středoškolských studentských prací budou na přehlídce obhajována?

celý článek
 
J. W. Goethe: Nestačí vědět. Nestačí chtít. Je třeba konat.