Kam směřuje české školství

V poslední době se hodně hovoří o nutnosti změnit strukturu sítě středních škol. Jedním důvodem je velký počet středních škol a stále klesající demografická křivka. Dalším pak klesající výsledky žáků základních i středních škol v mezinárodních testech. Z aktuálních šetření přitom vyplývá, že veřejnost je se stavem českého školství víceméně spokojená. Jedním z možných důvodů je, že veřejnost nemá o stavu školství dostatek informací. Cílem tohoto článku je upozornit na materiály, které se stavem školství zabývají.

Problémem klesající kvality českých škol a klesající kvality českých žáků se intenzivně zabývá poměrně hodně institucí, a to i takových, u kterých by to člověk na první pohled nečekal. V průběhu minulého roku byla vydána studie mezinárodní společnosti McKensie s příznačným názvem „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“. Ve studii jsou jasně pojmenovány problémy, které české školství doprovázejí, studie upozorňuje na podmínky, v nichž naše školy pracují, a současně i nastiňuje kroky, které je nutné k nápravě stavu učinit. Studie krátkodobě rozpoutala intenzivní diskuse v odborné veřejnosti. Další institucí, která se stavem školství zabývala, je Národní ekonomická rada vlády (NERV). Ta stavu školství věnovala samostatnou kapitolu. Kvalitní školství bere jako jednu z podmínek budoucí konkurenceschopnosti země. Také NERV jasné popisuje aktuální problémy českého školství a i v jeho zprávě najdeme návrhy opatření, která považuje za nezbytná k nápravě stavu.

Závěry studie McKensie i názory NERVu do jisté míry ovlivnily zásadní koncepční materiál, který bude až do roku 2015 určovat směřování českého školství. Je jím Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy ČR pro rok 2011 – 2015 (DZ). Na rozdíl od obou výše zmíněných dokumentů je DZ politickým dokumentem. Bohužel. Návrhy a doporučení nezávislých odborníků tak v reálu narazily na faktické ekonomické priority státu i na politické záměry současné vlády. Je tak evidentní, že ČR zůstane v dalších letech zemí, která do svého školství oproti jiným rozvinutým zemím velmi malé %HDP. Stejně tak se zdá, že ČR, na rozdíl od jiných zemí s prokazatelně lepšími výsledky, půjde cestou podpory odbornému a učňovskému školství. I v podpoře všeobecného vzdělání se řadí ČR v pomyslném žebříčku rozvinutých zemí v poslední třetině.

Materiály, která zde nabízíme k prostudování a k zamyšlení, jsou poměrně obsáhlé, přesto stojí za pozornost!

Jiří Kuhn

  1. Studie McKensie: „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“
  2. Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy 2011 – 2015 a jeho stručné shrnutí
  3. Závěrečná zpráva NERV – kapitola III: - Školství
  4. >Studie společnosti SCIO: „Více učňů prosperitě naší země nepomůže“

Aktuální informace

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. (*1952), znalec dějin pedagogiky a alternativních pedagogických směrů, zabývající se i hodnocením kvality pedagogických procesů, poradce několika ministrů školství, vysokoškolský učitel a akademický pracovník pardubické univerzity na Gymnáziu Nymburk maturoval v roce 1972 ve třídě 4.C.

Anketa

 
Motto školního roku 2023-24
Arnošt Lustig 6 %
Tony Wagner 24 %
William Blake 9 %
Oscar Wilde 49 %
Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

A. Balfour

8. červenec 1903

Německé listy citovaly řeč britského ministerského předsedy Arthura Balfoura: 

Nejčtenější

28.02.2024

FOTOGALERIE Z BESEDY (Z FB MĚSTSKÉ KNIHOVNY)

Na letošní třetí alumni besedu jsme přizvali absolventa gymnázia z roku 1994. Je jím Mgr. Pavel Snítilý, archeolog a zástupce ředitele Městského muzea v Čelákovicích. V nymburské knihovně ve čtvrtek 29. února 2024 nám od 17.30 hodin popíše mj. moderní archeologické metody v besedě nazvané: Archeologie pod vaším domem?

celý článek
15.03.2024

V úterý 19. 3. 2024 se koná od 11:45 Školní kolo 46. ročníku SOČ. Slavnostní zahájení za přítomnosti vedení města a vedení školy bude v učebně č. 77. Níže se dozvíte, kdo ze soutěžících a na jaké téma práci SOČ psal, jak to bude se zkrácením výuky a co je třeba udělat, pokud se na konkrétní obhajobu chce někdo přijít podívat.

celý článek
12.03.2024

Sekunda B vyjela na lyžák netradičně ve čtvrtek 7. 3. 2024 Po přijetí na chatu jsme začali vybalovat. Pak se hráli už jen hry.  A šlo se na večeři. V pátek díky nedostatku sněhu jsme museli vyjít až na Dvoračky a tam jsme celý den lyžovali. Bylo hezké počasí a tak jsme si to všichni užili.  Kvůli ztíženým podmínkám se posunul i oběd.

celý článek
 
Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.